Van villa tot driehoog-achter: omgaan met geld moet je leren

6 juni 2019 | Door Hilde Krens

“Ben ik te min? Omdat je vader in een grotere kar rijdt dan de mijne?” Wie kent het lied nog uit 1966 van zanger Armand. Over geld en aanzien. En dat is van alle tijden. Ook kinderen zien dat snel. Hoe ze ermee omgaan, verschilt nogal. Gierig, vrijgevig, zuinig, verstandig. Zit dat er nou eenmaal in of word je zo geboren? Met andere woorden: is het zinvol om al op jonge leeftijd kinderen iets te leren over hoe je met geld omgaat?
Het een hangt met het ander samen. Het is algemeen bekend dat als je zelf slecht met geld om kunt gaan, jouw kinderen een grotere kans hebben om in je voetsporen te treden als het om financiële zaken gaat. De appel valt vaak niet ver van de boom.
Aan de andere kant blijkt dat jongeren met geldproblemen dit zelf vaak wijten aan onwetendheid en onkunde. En ik snap dat. Met de digitalisering is geld iets abstracts geworden. Even pinnen en hup, er is betaald zonder dat je er erg in hebt. Online spullen of diensten kopen? Met een paar muisklikken ligt het in je digitale mandje. Je winkelt online, in webshops, op gameplatforms of via apps. Tel daarbij op alle marketingtrucs en verleidingen, en je moet van goeden huize komen om weerstand te bieden.
Les over geld: geen overbodige luxe
Daarom zeg ik: begin jong. Leer kinderen al vanaf de kleutergroep hoe om te gaan met geld, en maak ze zich bewust van hoe het werkt. Natuurlijk als ouder of opvoeder, maar zeker ook binnen het onderwijs. Dat is verre van overbodige luxe. Het fenomeen geld kent zoveel aspecten. Van sparen en lenen tot de trucs die mensen uithalen om je geld afhandig te maken.
Overigens zijn die lessen geweldig leuk, krijg ik altijd terug. Voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten. Vervang de rekenles een keer en ga in gesprek met ze over geld. En je zult verbaasd zijn hoe kinderen erover denken.
Geld & gedrag
Mijn missie gaat nog verder. Het gaat niet alleen om kennis en bewustwording, het gaat ook om gedrag. Van oppotters die leren dat geld uitgeven soms niet erg is tot kinderen met een gat in hun hand. Hoe leer je eerst denken en dan kopen? Vooruitdenken, anticiperen en alert blijven én ernaar handelen. Dat is uiteindelijk het doel.
Creatieve lesinvulling
Ik pleit daarom voor meer scholen die ruimbaan maken voor het fenomeen geld en het aanbieden van financiële educatie aan kinderen van elke leeftijd. Financiële problemen en schulden onder jongeren komen steeds meer voor. En geld is nou eenmaal belangrijk in onze wereld. Hoe je ermee omgaat zo mogelijk nog belangrijker. En dat is voor iedereen te leren.

Hilde Krens, moeder van twee pubers van 15 en 17, is adviseur financiële educatie bij de Volksbank en initiatiefnemer van Eurowijs en de kinderwebsite eurowijskids.nl. Naast het geven van (financiële) gastlessen op basis- en middelbare scholen is zij vrijwillig dialoogleider bij de Missing Chapter Foundation. Hierbij begeleidt zij dialogen tussen kinderen en directies van bedrijven. Op eigen titel schrijft zij blogs over kinderen en geld.