Maar je kunt dat toch gewoon even online bestellen, mama?

26 juni 2019 | Door Hilde Krens

Als het eerste woordje van je kind bestellen is, moet je je dan zorgen maken? Ja, dat denk ik wel. Maar zo’n vaart zal het gelukkig niet lopen. Hoewel? Kinderen hebben in no-time door dat alles binnen handbereik is via de onlinebestelknop op mobiel, tablet of pc. Niet raar, als je ziet wat we als volwassenen inmiddels online kopen. Logisch. Het is binnen handbereik, gemakkelijk, snel en 24/7 open.

Pak mij uit
De pizzakoerier scheurt het pad op. Maaltijdboxen en de wekelijkse bos verse bloemen staan aan de deur. ‘Pak mij uit’ dozen en ‘knutsel van deze doos een speelparadijs voor je huisdier’ staan in de gang. Naast de dozen die je in ontvangst neemt voor je buren. Dit is zomaar een greep uit de enorme vlucht die het online bestellen heeft genomen. Ik keek onlangs verbaasd naar een bezorgd pakket. Had ik iets besteld? Nee, maar mijn puberzoon wél. O ja, hij heeft kleedgeld, bedacht ik opeens. En daarnaast natuurlijk ook best trots dat hij dit zonder mijn hulp voor elkaar heeft gekregen.
Digitaal winkelmandje
Ook game ontwikkelaars zijn er een meester in om kinderen en jongeren te verleiden. Met aankopen in de game of uitbreidingspakketten. Met een muisklik ligt het in je digitale winkelmandje. Bij al dat gemak blijft voor veel kinderen een ding echter onderbelicht: het banksaldo dat in rechtstreekse verbinding staat met al die aankopen. En even wat saldo uploaden gaat nou eenmaal niet.

Koop nu!
Vooropgesteld dat het niet in ieder gezin zo zal gaan, is het wel een ontwikkeling waar we bij Eurowijs aandacht aan schenken. Met gratis lesmateriaal voor scholen, leg je op een leuke manier uit aan leerlingen hoe de digitale wereld qua geld in elkaar steekt. En dat gaat verder dan alleen tellen wat erin komt en eruit gaat. Ook reclame komt aan bod. Hoeveel invloed heeft een ‘koop nu!’ oproep op jou? Laat je je makkelijk verleiden?

Bewustwording
Groep 1 gaat natuurlijk met ander materiaal aan de slag als groep 8 of de brugklas. Maar de doorlopende leerlijn zorgt ervoor dat kinderen zich steeds bewuster worden van het belang van goed voor je (zak)geld zorgen. En het is inmiddels bewezen: daar hebben ze hun leven lang profijt van.
Ik geloof heilig in een goede financiële opvoeding. Voor elk kind. Dat begint al thuis, bij ouders of verzorgers. Maar ook voor scholen maken we bij Eurowijs mooie lesprogramma’s. Scholen bereiken ontzettend veel kinderen, uit allerlei sociale klassen. Of ze nu alles krijgen wat hun hartje begeert of uit een gezin komen waar de eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden, uiteindelijk staan ze straks allemaal op eigen benen. Zijn ze dan bestand tegen alle marketingtrucs? Zelfredzaamheid wordt steeds belangrijker in deze tijd. Goed omgaan met geld hoort daar zeker bij.

Hilde Krens, moeder
van twee pubers van 15 en 17, is adviseur financiële educatie bij de Volksbank
en initiatiefnemer van Eurowijs en de kinderwebsite www.eurowijskids.nl. Naast
het geven van (financiële) gastlessen op basis- en middelbare scholen is zij
vrijwillig dialoogleider bij de Missing Chapter Foundation. Hierbij begeleidt
zij dialogen tussen kinderen en directies van bedrijven. Op eigen titel
schrijft zij blogs over kinderen en geld.