Brugklassers en geld. Vijf tips om het gezellig te houden.

11 september 2019 | Door Hilde Krens

Bijna elke ouder maakt het mee. Het pakje brood van je brugklasser zit nog onaangeraakt in de tas. Het saucijzenbroodje in de kantine lonkte, het tussenuur bracht hij door in de Mac of ze wandelden even door de supermarkt.

Leuk en aardig, maar gaat daar het zakgeld naartoe?

De middelbareschooltijd. We zijn er druk mee, als ouders. Denk je aan een goede tas? En een regenpak. Let je op bij dat drukke kruispunt? En hou je huiswerk bij.

Maar enig financieel benul, dát wordt nog weleens overgeslagen.

Gesteggel
Toch kunnen vooraf gemaakte afspraken over geld gesteggel voorkomen. Juist nu geld een grote rol gaat spelen in het leven van je kind. Waarschijnlijk attendeerde de bank jouw zoon of dochter al op een rekening met pasje. Maar hoe dat abstracte digitale geldverkeer werkt en hoe je zelf overzicht houdt, wordt niet altijd gezegd.

Tikkie
Grijp die kans om samen eens over geld te praten. Over hoe mobiel bankieren werkt. Inzicht in apps zijn handig. Allereerst de mobiel bankieren app met bijvoorbeeld betaalverzoeken, maar ook met het ‘Tikkie’ en de ‘Wie Betaalt Wat’ app krijgt je zoon of dochter vroeg of laat te maken.

En vervolgens is er het zak- en/of kleedgeld verhaal. Wat is een reëel bedrag, voor een scholier die de ook af en toe een kantinesnack wil, data slurpende YouTube filmpjes kijkt en wensen heeft op kleding gebied?

Ik geef graag vijf tips voor een heldere aanpak:

o De hoogte van het zakgeld: het Nibud geeft heldere richtlijnen, maar kijk vooral naar jouw specifieke situatie. Betrek je zoon of dochter bij het inventariseren van wat hij of zij nodig heeft en wat alles zo’n beetje kost. Zo kom je samen tot een reëel bedrag. Stort het bedrag vervolgens op een vast tijdstip.

o De hoogte van het kleedgeld: ook hier geeft het Nibud richtlijnen voor, maar bedenk ook of je zoon of dochter grotere uitgaven zoals een winterjas, schoenen of sportkleding zelf moet aanschaffen. Daar pas je het bedrag dan op aan. Tip: stort het kleedgeldbedrag per kwartaal op de rekening van je kind, bijvoorbeeld gelijk met de kinderbijslag.

o Bedenk samen met je zoon of dochter hoe hij of zij overzicht houdt. In veel mobiel bankieren apps kan je hiervoor (spaar)potjes aanmaken. En, wat ouderwets maar wel overzichtelijk om mee te beginnen: gewoon in een schriftje bijhouden waar alles naartoe gaat.

o De mobiele telefoon. Een kostenpost van menig puber. Sommige abonnementen werken met plafonds. Je kunt zelf instellen tot waar je limiet reikt en zo kan je nooit over de bundel heengaan. Je krijgt zelfs een waarschuwing. Bedenk ook dat in vrijwel elk gezin en op alle scholen Wifi is. Is een hoge internetbundel dan nodig?

o De op=op regel: de meest lastige en moeilijke regel bij het financieel opvoeden van je puber. Maar ook de meest leerzame! Je gunt je kind natuurlijk van alles. Maar soms heb je het gewoon niet, of is het verleidelijk ze toch te matsen. Toch is de op=op regel de enige manier om bewust om te leren gaan met geld. Leer dat ze moeten sparen voor een bepaalde uitgave, daar profiteren ze hun leven lang van! 

Dat laatste zou ik niet onderschatten. In de loop van de schooljaren komen er nog genoeg momenten waarop enig bewustzijn van de waarde van geld van pas komt. Denk aan schoolreizen, het gezamenlijke organiseren van een feestje of die nieuwe iPhone. Hoe jonger kinderen beseffen dat alleen de zon voor niets opgaat, hoe beter ze voorbereid zijn op het echte leven.

Hilde Krens, moeder van twee pubers van 15 en bijna 18, is adviseur financiële educatie bij de Volksbank en initiatiefnemer van Eurowijs en de kinderwebsite www.eurowijskids.nl. Naast het geven van (financiële) gastlessen op basis- en middelbare scholen is zij vrijwillig dialoogleider bij de Missing Chapter Foundation. Hierbij begeleidt zij dialogen tussen kinderen en directies van bedrijven. Op eigen titel schrijft zij blogs over kinderen en geld.